13 september 2007

Om kvinnlig vänskap i skogen


"Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson diskuterade vi i min bokcirkel senaste gången. Linda Olsson är svenska men bor sedan länge i Nya Zeeland och hon skrev boken på engelska. Det är hennes debutbok och den blev tydligen en stor succé i Nya Zeeland. Boken handlar om den unga Veronika som flyttar till en stuga i Dalarna och blir god vän med grannkvinnan Astrid. Jag hade inte så höga förväntningar och jag blev inte glatt överraskad. Jag tyckte historien var för konstruerad, klyschig och osannolik. Det händer för många hemska saker och kvinnornas reaktioner på dem känns inte alltid så trovärdiga. En tjej i min bokcirkel påpekade att det märks att Linda Olsson gått en skrivarkurs, men att hon tydligen inte kommit fram till kursavsnittet "Dialog"... Jag tror dock att det kan vara en smaksak vad man tycker om boken. Många har ju uppenbarligen tyckt att den var bra och två personer i bokcirkeln gav den en 4:a. Mitt betyg: EE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar