13 september 2007

Del två om Paddy Meehan

Nu har jag läst andra delen i Denise Minas serie om Paddy Meehan: "The Dead Hour". Jag gillar verkligen Mina och hon gör mig inte besviken. Det är 1980-tal och Paddy Meehan har blivit befordrad från springflicka till nattreporter. Hon åker runt i det nattliga Glasgow och lyssnar på polisradion för att få tips. En natt följer hon poliserna till en fin adress där det rapporterats bråk. En man står på trappan och säger att allt är bra och den blodiga kvinnan i bakgrunden visar inga tecken på att vilja komma därifrån. Mannen ger Paddy 50 pund för att hon inte ska skriva om historien och hon åker därifrån. Men nästa morgon hittas kvinnan död och Paddy vet inte vad hon ska göra. Det jag skrev om "The Field of Blood" gäller även för "The Dead Hour": Det jag gillar med Denise Mina är att hon inte förskönar eller förenklar. Hon beskriver ett fattigt, skitigt Glasgow och människor som varken är vackra eller supersmarta. Hennes huvudpersoner är mycket mänskliga och realistiska. Betyg: EEEEE


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar