13 september 2007

Om hur Sverige blev Sverige


Jag gillar historia och tyckte att Henrik och Fredrik Lindströms "Svitjods undergång och Sveriges födelse" var underhållande och intressant. Den ger en lite annorlunda bild än den gängse av hur Sverige blev till. Fredrik Lindströms vana trogen är det lättläst med många pedagogiska paralleller till nutiden. Jag gillar också att det ingår mycket språkhistoria i bröderna Lindströms teorier. Jag har hört att boken har ifrågasatts, vilket jag kan förstå eftersom den är mycket populärvetenskaplig, men jag vet inte exakt vad kritiken går ut på. För en glad amatör är boken i alla fall klart läsvärd! Betyg: EEEE

1 kommentar:

  1. Anonym10:19

    Den här har jag varit nyfiken på länge. Ska nog slå till och läsa den. Verka spännande.

    SvaraRadera