17 januari 2013

Recension av Kindle

Efter att ha läst två och en halv bok på min Kindle läsplatta kan jag meddela att jag är mycket nöjd! Kindle är lätt att hålla och behaglig att läsa på. Man bläddrar lätt genom att trycka på en knapp på sidan. Knappar för att bläddra framåt och bakåt finns på båda sidor, så man kan hålla Kindle i vilken hand som helst. Kindle är lätt att begripa sig på och bruksanvisningen finns lätt tillgänglig på huvudmenyn. Om man är van vid en smartofon eller surfplatta med touchscreen känns Kindle lite gammeldags, men med tanke på priset ($69/89) är den ändå förvånansvärt avancerad. Något som jag tycker är bra är att det ingår en engelsk ordbok, så man kan slå upp engelska ord som man inte förstår direkt under läsningen. Man kan också stryka under ord eller lägga in anteckningar. (Obs! Om man inte vill att alla Kindleanvändare i världen ska kunna se ens anteckningar och understrykningar får man gå in i Inställningar och välja bort den funktionen.) Eftersom denna den enklaste varianten av Kindle varken har tangentbord eller touchscreen är det lite omständligt att slå upp ord eller skriva in sökningar, men jag gör det inte så ofta att jag lider av besväret. Min Kindle har inte heller inbyggd belysning, men det finns fodral med lampa att köpa, om man känner behov av det. Man måste koppla sin Kindle till sitt Amazonkonto och ett betalkort, men när man väl har gjort det (och kopplat upp sig mot ett trådlöst nätverk) kan man köpa böcker väldigt enkelt och få dem direkt till sin Kindle. Något som irriterar mig lite är att skärmsläckaren består av en reklambild för någon bok och att en remsa med reklam ligger på hemskärmen, men jag inser att det bland annat är därför som Amazon säljer denna Kindle så billigt. Under själva läsningen störs man inte av någon reklam.
För att skriva flyttar man markören med pilknapparna (den fyrkantiga "ramen" under skärmen) och trycker på den stora knappen i mitten för att välja bokstav. För att slå upp ett ord ställer man markören bredvid ordet med hjälp av piltangenterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar