27 januari 2013

Flickan och mörkret

Efter 1930-, 1940- och 1950-tal har Megan Abbott förflyttat sig till 1980-tal i "The End of Everything". 13-åriga Lizzie står på gränsen till tonårs-/vuxenvärlden när det otänkbara händer i hennes trygga småstadstillvaro: hennes bästis Evie försvinner. Evie och Lizzie har varit oskiljaktiga sedan barndomen så det är ett brutalt uppvaknande för Lizzie att inse att hon faktiskt inte vetat allt om sin bästa vän. Hon vill göra vad hon kan för att hitta Evie men tar också chansen att i vännens frånvaro komma närmare dennes avgudade pappa. Abbotts text har så många ingredienser att jag knappt vet var jag ska börja. Det första jag tänkte på vid läsningen var den detaljerade skildringen av amerikansk småstadsbarndom som gör att jag som läsare kan se, höra och känna texturer, lukter och smaker, även om massor av referenser går mig förbi. Abbott blottlägger också mycket tydligt hur kvinnlighet är något som skapas i vår kultur, genom att hon ställer de pojkflickiga 13-åringarna mot Evies 17-åriga, superfeminina, parfymdoftande storasyster. Hon visar också hur nära våldet ligger under den pudrade, tillrättalagda flickytan. Samtidigt har Abbott skrivit en underhållande spänningsroman som kan läsas som en deckare. Det är otroligt skickligt och mycket roligt att läsa!
Betyg: EEEE+
P.S. Nu är jag sugen på att läsa Abbotts nästa bok "Dare me". Klicka på etiketten Abbott nedan för att se vad jag har skrivit om hennes tidigare böcker.
P.S. 2 Läs också "Gone Girl" av Gillian Flynn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar