11 januari 2013

Människor i otakt

På bloggen Bokhora har jag för mig att de har en egen genreterm för romaner som utspelar sig sommartid i New Englands badorter. "Tigrar i rött väder" ("Tigers in red weather") av Liza Klaussmann hör helt klart till den genren! Den utspelar sig under 1940-1960-talen och handlar om kusinerna Nick och Helena och deras familjer. När andra världskriget tar slut är de unga kvinnor som måste ställa om från ett självständigt liv som yrkesarbetande singlar till att bli hemmafruar. Nick och hennes man Hughes älskar verkligen varandra men verkar ständigt vara i otakt och hittar inte fram till varandra. Helena flyttar till Hollywood och gifter sig med en man, som mest verkar intressera sig för en död skådespelerska. Boken flyttar sig fram och tillbaka i tiden och berättarperspektivet skiftar, vilket ger olika syn på personerna och händelserna. Jag gillar att människorna får ha både goda och dåliga sidor och jag dras in i skildringen av deras komplicerade relationer. Den mordhistoria som lagts till känns ganska onödig och jag önskar att Klaussmann hade litat på att hennes personer och deras historia var intressant nog ändå. Jag önskar också att jag hade läst boken på engelska, för jag tycker inte alls om den svenska översättningen. Att jag ändå inte la boken ifrån mig är ett gott betyg till berättelsen!
Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar