30 januari 2013

Ointressanta fiktioner

En ambitiös medlem i bokcirkeln Det namnlösa sällskapet bestämde att vi skulle läsa Jorge Luis Borges och valet föll på novellsamlingen "Fiktioner" från 1944. Jag hade inte läst något av Borges innan och hade inga särskilda förväntningar, men på baksidan står det att hans inflytande på den moderna berättarkonsten är omätligt. Efter att ha läst (nästan hela) boken vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Jag missade träffen i bokcirkeln så jag har inte kunnat få någon hjälp genom att diskutera med någon annan. Boken är inte särskilt svårläst, men inte heller särskilt intressant (för mig). Den innehåller några fantasifulla och småroliga tankeexperiment, men känns i övrigt mest daterad och svårt manscentrerad. Den innehåller inget av det som brukar intressera mig i en bok: psykologiskt realistiska skildringar av människor (gärna kvinnor) och av mänskliga relationer. Det är möjligt att det Borges skrev var revolutionerande på sin tid, men nu är det svårt att förstå varför.
Betyg: EE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar