04 februari 2011

Självhjälpsgrupp för notoriska hjärtekrossare

Jag gillar romaner som handlar om mänskliga relationer och "Aldrig stanna kvar" av Pär Östling är verkligen en sådan. Den har dock ett lite ovanligt tema: den handlar om dem som inte kan stanna i ett förhållande, relationsfobikerna. Huvudpersonerna Lilli, Farzad och Korak är sinsemellan mycket olika, men de har detta drag gemensamt. Därför startar de en självhjälpsgrupp och en hemsida med chattfunktion för att hjälpa andra och sig själva. Läsaren får följa dem under några år, då mycket hinner hända. Jag gillar språket och stilen i boken, även om jag ibland tycker att det blir lite mycket miljöbeskrivningar. Personbeskrivningarna har jag inga som helst invändningar emot - de känns helt trovärdiga och nödvändiga. Och så uppskattar jag att min gamla hemort Knivsta finns med på ett hörn! Betyg: EEEE
P.S. Läs också "Vi faller" av samma författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar