20 februari 2011

Australiensiskt diskussionsunderlag

Jag blev rekommenderad "The Slap" av Christos Tsiolkas på Twitter och på grund av den begränsade informationen visste jag egentligen bara att den kunde vara en bra bokcirkelbok. Nu har jag läst den och delar bedömningen att den nog kan ge upphov till vissa diskussioner! Boken utspelar sig i Australien i nutid och börjar med en grillfest i en medelklassfamiljs villaträdgård. Under festen slår en man till ett litet barn och denna händelse får återverkningar för alla som var närvarande. Personerna har olika etnisk bakgrund och tillhör olika generationer och handlingen berättas ur ett antal av dessa personers perspektiv i tur och ordning. Alla känns väldigt mänskliga och har sina goda och dåliga sidor och fattar mer eller mindre lyckade beslut. (Härav den stora diskussionspotentialen.) Boken är välskriven och känns mycket trovärdig, tycker jag. För mig, som svensk tillhörande generationen som var tonåringar på 80-talet, är det lite fascinerande hur mycket droger som alla, inklusive småbarnsföräldrarna, tar! Betyg: EEEE
2012-11-20: Nu har boken kommit på svenska med titeln "Örfilen".

4 kommentarer:

  1. Kul att vi skriver om samma bok samma dag. Vi tycker ganska samma om den också ser jag!

    SvaraRadera
  2. Ja, din beskrivning stämmer bra in på vad jag tycker! Det var intressant att läsa om Australien, jag vet knappt om jag läst någon australiensisk bok sedan jag läste Nevil Shute på 80-talet...

    SvaraRadera
  3. Hej Emma, en annan fråga. Du som är så bevandrad i bokklubbar....hur väljer ni gemensambok? Vi lägger rätt mycket kraft och tid på att bli helt överens om nästa bok. Undrar om det finns smidigare sätt...?

    SvaraRadera
  4. Hej! Den metod som jag tycker funkar bäst är att först komma överens om grundreglerna, t.ex. att boken ska finnas i pocket, att det ska vara en roman (om man nu vill begränsa sig till det), vara på ett visst antal maxsidor etc. Sedan turas man om att välja bok, men den som ska välja bör ha några alternativ ifall någon har läst förstahandsalternativet. Men har ingen läst förstahandsalternativet blir det den, även om en majoritet i cirkeln hellre skulle vilja läsa någon annan av böckerna.

    SvaraRadera