05 juni 2010

Femtielva nyanser av blått (och vitt, grått, svart...)

Min Uppsalabokcirkel har fått ett namn - eller hur man nu ska se det... Vi heter "Det namnlösa sällskapet"! Och häromdagen träffades vi och diskuterade "Melankoliska rum. Om ångest, leda och sårbarhet i förfluten tid och nutid" av Karin Johannisson. Depression och utbrändhet är ingen ny företeelse, vilket man kanske kan tro eftersom det är diagnoser som fått så stor uppmärksamhet de senaste decennierna. Johannisson har gått bakåt i historien och kartlagt melankolins olika former och uttryck genom århundrandena, men visst fokus på det förra sekelskiftet. Jag tyckte mycket om Johannissons "Den mörka kontinenten" och jag var också den i bokcirkeln som tyckte bäst om denna bok. (Medelbetyget blev 3.) Jag tyckte att den var lite krävande och akademisk i sin stil, men så välskriven och intressant att det klart övervägde. Mitt betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar