01 november 2009

Svek och drakflygning

Efter vissa påtryckningar har jag gett ”The Kite Runner” (”Flyga drake”) av Khaled Hosseini en andra chans, så här ett par år efter att alla andra läst och gillat den. Första gången la jag boken ifrån mig efter bara ca 30 sidor, vilket förstås inte var rättvist. Nu har jag läst hela och kan konstatera att jag är glad att jag läst den, men att det inte är en bok i min smak. Det jag ändå gillar är skildringen av Afghanistan, av flykten och av livet i exil. Däremot har jag svårt för den konstruerat sagoaktiga berättelsen om vänskap och svek. Jag tycker också att språket i boken är tråkigt. Berättandet är hela tiden enkelt och rakt på sak – ingenting lämnas till läsarens fantasi. Jag har också svårt att uppamma intresse för en bok där kvinnorna är så frånvarande. Betyg EE

P.S. I min bokcirkel tyckte de flesta bra om boken och betyget blev 3,8.

P.S. 2 Boken påminner mig om "Slumdog millionaire", som jag inte heller tyckte om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar