15 november 2009

Hemma hos Jane Austen



Här är jag framför Jane Austens hus i Chawton, Hampshire. I detta hus bodde hon från 1809 fram till sin död 1817 och här skrev hon "Mansfield Park", "Emma" och "Övertalning". Nu är det ett fint museum, som jag kan rekommendera alla Austenälskare att besöka. Man tar tåget från Waterloo station till Alton i Hampshire och sen en taxi sista biten (kostar £ 6-7), läs mer här. I den trevliga museibutiken köpte jag en komplett uppsättning av Austens verk. Jag har givetvis redan alla böckerna, men bara i en samlingsvolym, vilket är väldigt opraktiskt.


Efter besöket på museet går man lämpligen en promenad till den lilla bykyrkan där Jane Austens mor och syster är begravda och sedan tar man en kopp te på tesalongen och/eller en öl på puben, som ligger vägg i vägg. Sen har man sett allt som finns att se i Chawton!



Här är alla böcker jag köpte i London! Till vänster den kompletta uppsättningen av Jane Austens verk, inklusive de oavslutade romanfragmenten. Till höger de böcker jag köpte på Foyle's bokhandel på Charing Cross Road. (Jag köpte faktiskt ytterligare en bok, men den ska bli en julklapp och är därför hemlig.)

Min litterära Londonweekend innefattade även Jane Campions film "Bright Star" om poeten John Keats olyckliga kärlekshistoria med Fanny Brawne (se översta boken i högen), samt ett besök på Fitzroy Square där huvudpersonen i Ian McEwans "Lördag" bor och där Maisie Dobbs har sitt kontor. Dessutom visade det sig att Virginia Woolf hade bott där!

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig utflykt! Jag blir så avundsjuk. Fina bilder. Roligt att läsa om dina upplevelser.

    SvaraRadera
  2. Det är en jättetrevlig utflykt att göra om man är i London och vill komma bort från storstaden några timmar!

    SvaraRadera
  3. Wow! Jane Austen, det skriver jag upp på min lista-över-framtida-resor. :)

    SvaraRadera
  4. Anonym03:09

    Så utrolig morsomt! Jeg bor i London, og skal definitivt stikke innom Chawton. Kan man si at man er en svoren Austen-fan uten å ha tatt turen dit, hvis man likevel bor så nært som jeg gjør? Jeg besøkte Chatsworth House i Derbyshire i fjor, herregården som inspirerte Pemberley. Referat fra turen kan du finne på bloggen min. Absolutt verdt et besøk.

    SvaraRadera