28 juli 2009

Godis för Austenälskare

Jag har "hittat" ytterligare en oläst Jane Austen-bok: "The Watsons" av Jane Austen, ett romanfragment på 60 sidor som aldrig blev färdigställt. Den handlar om Emma Watson, som vuxit upp hos en rik faster och farbror, men efter farbroderns död och fasterns omgifte, skickats hem till sin fattiga familj. Hon måste således ställa om sig från att vara en eftertraktad arvtagerska till att vara en av flera systrar i en respektabel, men fattig, familj. Dessutom måste hon lära känna sina syskon, som hon inte träffat på många år. Största delen av de 60 sidorna upptas av en detaljerad skildring av en bal, inklusive dess förberedelser. Till skillnad från "Sanditon" var den utgåva jag läste inte avslutad av någon annan. Betyg: EEEE


"Livets gåtor: Jane Austen" av Vivi Edström genomsyras av kärlek till Jane Austens böcker. Jag har tidigare läst Carol Shields biografi över Austen, men Edström ägnar sig mindre åt Austens liv och mer åt att analysera romanerna och sätta in dem i ett litterärt, socialt och historiskt sammanhang. Sådant tycker jag alltid är intressant! Det är inte så djuplodande och det är irriterande mycket upprepningar, men ändå kul att läsa, även om jag inte delar Edströms åsikter att "Mansfield Park" är den bästa boken och att filmatiseringen av "Förnuft och känsla" från 1995 med Emma Thompson är så fantastiskt bra. Sammanfattningsvis är "Livets gåtor" mysläsning för Austenälskaren som läst alla romanerna flera gånger, men den ger ändå lust till ännu en omläsning! Betyg: EEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar