15 oktober 2008

Nyöversatt Rankin

"Svarta sinnen" ("Black and Blue") av Ian Rankin är skriven 1997, men har inte kommit i svensk översättning förrän nu. Det är en bok i Rankins långa serie om kommissarie Rebus i Edinburgh. Jag har tidigare skrivit att Rankins tidigare böcker känns daterade, men så är inte fallet med den här. Upplägget är ganska klassiskt: en aldrig fångad seriemördare från 1960-talet får en efterföljare i nutid. Rebus blir besatt av båda fallen och sätter igång med egna efterforskningar. Dessutom utreder han mordet på en oljeriggsarbetare från Aberdeen och förföljs av ett TV-team. Inte så konstigt att Rebus sover dåligt och dricker lite väl mycket öl och maltwhisky... Som vanligt har han också problem med auktoriteterna och kvinnorna i sitt liv. Det känns tryggt! Översättningen är jag inte riktigt förtjust i, så jag rekommenderar läsning på engelska. Betyg: EEEE

3 kommentarer:

  1. Hm... Jag är säker på att jag läst den för några år sedan, på svenska. Men jag kan ha fel... Måste kolla upp! :D

    SvaraRadera
  2. Den kanske har funnits på svenska förut, men mitt exemplar är i alla fall tryckt i år.(Utgiven av Minotaur.) Själv kände jag så väl igen den engelska titeln "Black and Blue" att jag trodde att jag hade läst den, men det hade jag inte (som tur var)!

    SvaraRadera
  3. Anonym06:25

    jo fröken nina har rätt...den har översatts tiil svenska förrut jag har den på pocket. jag älskar Rankin! tack för en jättebra blogg!!

    SvaraRadera