15 oktober 2008

Konstlat och irriterande av Maria Ernestam

"Kleopatras kam" av Maria Ernestam var den senaste boken vi läste i min bokcirkel. Tyvärr missade jag återigen träffen, men jag har hört att de andra i cirkeln var lika lite förtjusta som jag. "Kleopatras kam" handlar om de tre vännerna Mari, Anna och Fredrik som startar ett företag tillsammans. De har bred kompetens och företagets affärsidé är att lösa alla slags problem för klienterna. De ställs dock inför ett moraliskt problem när en äldre dam vill att de ska mörda hennes brutale make. Upplägget känns väldigt konstruerat och jag irriterar mig ständigt på små detaljer som inte känns trovärdiga. Det är väl sådant som man inte märker när böcker handlar om fjärran länder och forna tider, men när det utspelar sig i nutid i Stockholm blir det störande för mig. Jag gillar alltså inte upplägget och jag tycker inte att personerna är trovärdiga eller särskilt intressanta. De tre huvudpersonerna förses alla med mer eller mindre traumatiska bakgrundshistorier, men för att spänningen ska hållas uppe får man inte riktigt veta vem som varit med om vad. Det är också väldigt oklart i boken om vissa personer är verkliga och levande. Det är väl tänkt att skapa spänning, men resultatet blir att man känner sig förvirrad och lurad som läsare. Om det inte hade varit för bokcirkeln hade jag lagt ifrån mig den här boken efter mindre än 100 sidor. Nu tvingade jag mig vidare och betyget segar sig upp till en 2:a för att den blev lite mer spännande mot slutet. Betyg: EE
P.S. "Kleopatras kam" påminde mig om "Skam" av Karin Alvtegen, som jag aldrig läste ut...
P.S. 2 Andra har gillat den här boken, t.ex. på Bokhora

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar