25 augusti 2013

Synska systrar i St Louis

Curtis Sittenfeld ("Prep" och "American Wife") är en av mina favoritförfattare och hennes senaste bok, "Sisterland" är minst lika bra som de tidigare. Jag, som inte är så förtjust i övernaturliga fenomen i böcker, blev lite skeptisk när jag förstod att "Sisterland" handlar om två tvillingsystrar som båda är synska. När jag läste boken var det dock inget som störde mig alls. Synskheten behandlas som en faktor, om än viktig, bland alla andra i en tämligen vanlig, amerikansk medelklasstillvaro. Berättare är Kate, som har tagit avstånd från sin övernaturliga förmåga, och bara vill leva som en helt vanlig hemmafru med man och två små barn. Hennes syster Violet däremot lever ett bohemiskt liv och försörjer sig på att hålla seanser. En dag förutspår Violet att en stor jordbävning ska skaka staden St Louis där de bor, vilket utgör upptakten till en händelsekedja som kommer att förändra Kates liv. Parallellt berättar Kate historien om sin och systerns uppväxt. Som alltid beskriver Sittenfeld  människors relationer och psykologi med absolut gehör.
Betyg: EEEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar