23 augusti 2013

Ett kidnappat barn

Jag har lyssnat på den danska thrillern "Pojken i resväskan" av Lene Kaaberböl och Agnete Friis som ljudbok. Den handlar om Nina,  en idealistisk kvinna med knepig personlighet, som blir ombedd av en väninna att ta hand om en resväska. Resväskan visar sig innehålla en levande pojke. Nina ger sig av på en vild flykt med pojken i släptåg genom ett sommarhett Köpenhamn och en uppretad litauisk gangster i hälarna. Parallellt får man följa pojkens förtvivlade mamma och den stenrike, danske affärsman, som var resväskans tänkta mottagare. Det är tidvis ganska spännande, men ljudbokens långsamma tempo ger mig för mycket tid att reta upp mig på huvudpersonen, som jag inte tycker är psykologiskt trovärdig. Min irritation och det faktum att jag till och från tappade intresset för boken gjorde att jag höll på att sluta lyssna vid flera tillfällen, men till slut lyssnade jag faktiskt klart ändå.
Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar