04 augusti 2013

Flykt och ansvar

Alla verkar ha läst "Little Bee" av Chris Cleave, så till slut ägnade jag också en semesterdag åt den, fast jag läste den på engelska ("The Other Hand"). Den handlar om flickan Little Bee som tar sig från Nigeria till England och får tillbringa två år inlåst på en flyktingförläggning. När hon äntligen kommer ut därifrån tar hon sig hem till en engelsk familj som hon träffade en gång på en strand i Nigeria. Allt eftersom historien nystas upp får man veta vad som egentligen hände på den där stranden. Cleave vill berätta om hur nyanlända invandrare behandlas i Storbritannien, om situationen i Nigeria och om västerlänningars ansvar. Det är vällovligt och han gör det på ett engagerande sätt, men jag kan inte låta bli att invända att handlingen är alltför osannolik och att personerna inte är psykologiskt trovärdiga.
Betyg: EE+
P.S. Trots att jag inte var jätteförtjust i den rekommenderar jag ändå hellre sista delen i "Tre starka kvinnor".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar