15 februari 2009

Skräck, mord och mysterier i Sydfrankrike

"Kryptan" av Kate Mosse fick jag tips om på ett så otippat ställe som Alliance Française d'Uppsals temadag om franskt vatten! Översättaren Ingar Gadd höll ett föredrag om Claude Debussy och gjorde reklam för den här boken där Debussy har en liten roll. Jag måste erkänna att jag inte är något skräckfan och därför inte så ofta läser den här typen av böcker. Däremot älskar jag historiska deckare och spänningsromaner och som tur är är de övernaturliga inslagen i "Kryptan" inte störande stora. (De hade helt kunnat uteslutas, enligt min mening.) "Kryptan" handlar om den 17-åriga Léonie Vernier som 1891 kommer till den dystra lantegendomen Domaine de la Cade i sydvästra Frankrike. Drygt hundra år senare kommer den amerikanska forskaren Meredith Martin också dit för att spåra sina förfäder. De övernaturliga inslagen i berättelsen inkluderar en demon som väcks genom att en speciell tarotkortlek används på ett visst sätt i ett gammalt gravkapell i skogen. Men de båda kvinnorna stöter också på mer "realistiska" mysterier och har högst levande mördare att tampas med. Det är klart underhållande och jag älskar att läsa om platser jag känner till, i det här fallet kvarteren runt Parc Monceau i Paris och den sydfranska staden Carcassonne. Betyg: EEE+
P.S. Läs också "Historikern" av Elizabeth Kostova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar