15 februari 2009

Aurora Teagardens första fall


I dessa vampyrbesatta tider har jag blivit lite nyfiken på Charlaine Harris, som skrivit den bokserie som TV-serien "True Blood" bygger på. Jag började dock med att läsa första delen i en deckarserie (utan övernaturliga inslag) med småstadsbibliotekarien Aurora Teagarden som huvudperson. Den heter "Real Murders" och handlar om en grupp personer som träffas och diskuterar verkliga mordfall. Nöjet avtar när en medlem i gruppen hittas mördad strax innan ett möte och mordet verkar ha gått till precis som det mord som man just skulle diskutera. Det talar för att det är någon i gruppen som är mördaren! Upplägget är kul och håller boken igenom. Stilen är lättsam och skämtsam (trots mord och psykopater) och har rätt stora chick lit-inslag. (Aurora har fullt upp med att dejta och fundera på vem av två kandidater hon ska välja.) Betyg: EEE+

2 kommentarer:

  1. Jag är säkert ensam men jag har svårt för vampyrer. Och gillar inte alls "True Blood".
    :)

    SvaraRadera
  2. Jag är inte heller så förtjust i vampyrer, men ibland gör jag undantag. Jag har inte sett True Blood, men ska i alla fall läsa "Dead until Dark", så får jag se vad jag tycker.

    SvaraRadera