15 januari 2009

Poetisk pamflett

Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men "Flicka möter pojke" ("Girl meets boy") av Ali Smith är i alla fall något annat. Den är en lite underlig, men charmig, blandning av nyter debattskrift (för jämställdhet, rättvisa och tolerans) och berusande kärlekshistoria. Den handlar om de skotska systrarna Anthea och Imogen som bor i Inverness. Ansvarstagande storasyster Imogen gör allt för att passa in och leva upp till förväntningarna på jobbet och i familjen. Rebelliska lillasyster Anthea missköter jobbet och förälskar sig i en androgyn, kvinnlig aktivist. Boken ingår i "Mytserien" och är Smiths personliga tolkning av Iphismyten om en flicka som uppfostras som pojke och blir kär i en annan flicka. Språket är underbart och översättningen mycket lyckad. På grund av alla ordlekar och -vändningar hade jag dock gärna läst boken på originalspråk. På mitt bibliotek fanns den dock tyvärr bara på svenska. Betyg: EEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar