07 januari 2009

Fransk bokhandlare löser mordgåtor i Eiffeltornet

Tack vare Calliope books har jag hittat den franska deckarförfattaren Claude Izner (pseudonym för två systrar). Jag började ambitiöst med att läsa den första delen, "Mystère rue des Saints-Pères", på franska. Det gick bra, men jag tror att jag skulle få ännu större nöje av det om jag läste den engelska översättningen. (Böckerna finns inte på svenska.) "Mystère rue des Saints-Pères" ("Murder on the Eiffel tower") utspelar sig under världsutställningen i Paris 1889 och det nyuppförda Eiffeltornet spelar en stor roll. Huvudpersonen Victor Legris har en bokhandel i sjätte arrondissmentet men han har inte tid att sälja så många böcker, för han fnattar runt i stan för att lösa en serie mord som verkar ha en koppling till människor som står honom nära. Han växlar mellan att misstänka sin kompanjon och kvinnan han är kär i. Deckarhistorien är inte lysande, men det är skildringen av Paris 1889! Victors privatliv är också mycket franskt och intressant: älskarinnor hit och dit och en obegriplig kärlekshistoria. Av omdömena på amazon.fr verkar det som om de följande delarna i serien är bättre, så jag ser fram emot att läsa dem! Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar