18 mars 2008

Styltigt och ospännande av deckardebutant

Det var "Pepparkakshuset" av Carin Gerhardsen som förlaget Ordfront skickade hem till mig i ett "blodfläckat" kuvert (se här). Eftersom jag aldrig bett om boken eller lämnat min adress gjorde det mig lite negativt inställd på förhand till den här boken. Tyvärr håller intrycket i sig även efter att jag läst den. Den prestenteras som den första delen i en kommande serie och mycket energi läggs på att presentera de olika poliserna som man ska få följa i serien. Enligt den nya trenden är den medelålders kommissarien varken ensamstående, överviktig eller alkoholiserad utan en lyckligt gift småbarnsfar. Mordhistorien tar sin utgångspunkt i en lekskola på 60-talet där helvetisk mobbning och misshandel ägde rum utan att de vuxna lyfte ett finger. Det är styltigt skrivet, intrigen är alltför osannolik och det är inte särskilt spännande. Upplösningen gör att man känner sig lurad som läsare. Betyg: EE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar