22 mars 2016

Flickan i fängelset

Jag fortsätter att ta mig igenom Charles Dickens produktion genom att lyssna på engelska skådespelerskans Mil Nicholsons (helt ideella!) utmärkta inläsningar, som går att strömma via bibliotekets hemsida. Nu var det dags för "Little Dorrit". Huvudpersonen heter egentligen Amy och är ännu en av Dickens änglalika unga kvinnor. Den milda och goda Amy är dotter till en fin man, som har hamnat i fängelse på grund av sina skulder. Han tar sig aldrig därifrån, så hans tre barn får växa upp i fängelset. Det är tur att många av Dickens bipersoner skildras lite mer realistiskt och humoristiskt med mänskliga fel och brister, för annars skulle historierna stå en upp i halsen. Dickens syn på medelålders, ogifta, självständiga kvinnor är inte nådig, men hans fruktansvärt elaka skildringar av dem (både i "The Old Curiosity Shop" och den här) känns mest patetiska idag. Som alltid hos Dickens är det många personer och historier som vindlar sig runt varandra och som alltid tycker jag att det är mycket underhållande! "Little Dorrit" tar 36 timmar att lyssna på och då blev jag ändå lite ledsen när den tog slut.
Betyg: EEEE
P.S. Sent omsider har jag även kommit mig för att se filmen "The invisible woman" om den medelålders Dickens och hans unga älskarinna Ellen Ternan. Välspelad och vacker - missa inte den!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar