22 mars 2016

2 x Mina

Jag hade missat skotska Denise Minas två senaste deckare i Alex Morrow-serien, så det var en lycka när jag hittade båda på biblioteket! De heter "The Red Road" och "Blood salt water".

I "The Red Road" knyts händelser från natten då prinsessan Diana dog 1997 ihop med nutid. En ung, utsatt kvinna hamnade i svåra situationer och begick fruktansvärda handlingar. I nutid är hon barnflicka hos sonen till försvarsadvokaten som räddade henne den gången.
Betyg: EEE+
Det roligaste med "Blood, salt, water" är att den utspelar sig på ett ställe där jag faktiskt har varit en gång på en tågluff i början av 90-talet: det lilla samhället Helensburgh utanför Glasgow. Historien rör sig bland fina villor, affärsinnehavare och småkriminella på orten.
Betyg: EEE+

Denise Mina skriver fortfarande bra och välkonstruerade deckare, men hon är inte alls lika originell som hon var i början av sin karriär, med Garnethill-trilogin, som det banbrytande mästerverket. Det är lite synd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar