31 december 2015

Vem var Samuel?

Jag tycker att Jonas Hassen Khemiri är väl värd ett Augustpris, men att han borde ha fått det för "Montecore - en unik tiger"  eller "Jag ringer mina bröder" i stället för årets "Allt jag inte minns". Den senare boken handlar om en författare som undersöker en ung mans död. Samuels familj och vänner är oense om vad som hände, vem Samuel egentligen var och om hans död berodde på en olycka eller om det var självmord. Jag lyssnade på boken i en fantastisk uppläsning av författarens bror Hamidi Khemiri. En fördel med att lyssna på boken är att uppläsaren ändrar rösten beroende på vem som talar, så det är lättare att förstå vem som säger vad. (Fast jag fick ändå lov att lyssna på första kapitlet två gånger innan jag fattade vilka som pratade. Sen var det inga problem.) Även om jag inte tycker att det här är Khemiris bästa bok är hans lägstanivå mycket hög och boken är väl värd att läsa!
Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar