15 december 2015

Många ord och lite mord

Sedan en totalsågning 2007 har jag hållit mig borta från Elizabeth Georges deckare. Nu har jag, på grund av bibliotekets begränsade utbud av mp3-böcker, gett henne en ny chans och lyssnat på "En ond liten handling" ("Just one evil act"), som är del 18 (!) i serien om Thomas Lynley och Barbara Havers. Den är lång som sjutton (777 sidor i pappersform) och några gånger var jag på väg att ge upp, men sen lyssnade jag vidare ändå. Det är till stor del Katarina Ewerlöfs förtjänst! I sin uppläsning gör hon mesta möjliga av den dialogtäta texten med miljoner insprängda ord på italienska. Man förstår att George har suttit i Toscana och skrivit, för en stor del av handlingen utspelar sig i Lucca. Denna charmiga småstad beskrivs i sådan detalj att man inte behöver någon guidebok om man skulle resa dit. Den adliga, genomgoda och urtråkiga kommissarie Lynley är lika outhärdlig som vanligt, men jag tröstar mig med att den ännu mer outhärdliga lady Helen i alla fall är borta ur historien. I stället har Barbara Havers en större roll och även om man kan bli lite trött på hennes sjabbiga utseende, konstanta svärande och eviga regelbrytande så är hon en frisk fläkt jämfört med Lynley. För att inte tala om hur mycket roligare det är att höra att hon får en italiensk beundrare än om Lynleys anemiska flirt med en tveksam veterinär från Bristol. Deckarhistorien, som är ovanligt oblodig för att vara i en deckare, kretsar kring kidnappningen av Havers grannes dotter.
Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar