19 december 2015

Nella och dockskåpet

För den som längtar efter en tjock, härlig, fantasieggande roman att försjunka i under julledigheterna har jag ett klockrent förslag: nyutkomna "Miniatyrmakaren" av Jessie Burton. Den börjar som en klassisk gotisk roman med att den unga Nella kommer ensam från landet till ett stort köpmanshus i Amsterdam på 1680-talet. Hon är nygift med husets herre, köpmannen Johannes, men blir snart varse att makten i huset har Johannes barska syster Marin. Johannes intresserar sig inte så mycket för sin unga hustru, men han ger henne ett storslaget dockhus för att hon ska ha något att pyssla med. Hon börjar möblera huset med hjälp av en hemlighetsfull miniatyrmakare. Hon får dock mer än hon bett om och miniatyrmakaren verkar kunna förutsäga vad som ska hända i familjen på ett kusligt sätt. Burtons beskrivningar av livet i Amsterdam på 1600-talet är fantastiskt vackra och livfulla. Jag drogs också snabbt in i historien och sträckläste boken, trots att jag egentligen inte gillar böcker med övernaturliga inslag, särskilt när de inte ens följer någon egen, inre logik. Jag tycker också att tonfallet i boken i längden blir lite för dramatiskt ödesmättat. Lite mer realism och humor hade inte skadat. Men trots dessa invändningar var det härlig läsning!
Betyg: EEEE
P.S. För den som gillar att läsa om Holland på 1600-talet rekommenderar jag "Tulpanfeber" av Deborah Moggach och "Flicka med pärlörhänge" av Tracy Chevalier. (Korta recensioner finns bland mina gamla boktips.) 

 Petronella Oortmans dockhus finns på riktigt och kan ses på Rijksmuseum i Amsterdam.
På den här sidan finns fler bilder av de olika rummen i dockhuset.

2 kommentarer:

  1. Den här verkar jättetrevlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, missa inte denna! Fin recension i DN idaghttp://www.dn.se/arkiv/dn-kultur/dockskapets-hemligheter av Lotta Olsson:

      Radera