26 augusti 2015

Kvinnor på konferens

För några år sedan började jag samla på mig Maria Langs tidiga deckare och fick tag på de tretton första på olika antikvariat. (Klicka på etiketten Lang nedan för att se alla recensioner.) På antikvariatet jag besökte i somras hade de en (1) Maria Lang-deckare och det råkade vara den som stod näst i tur: "Att vara kvinna" från 1961. Perfekt! Den utspelar sig i den lilla värmländska bruksorten Blacksta, dit operasångerskan Camilla Martin kommer för att delta i en konferens för yrkeskvinnor. Givetvis sker ett mord och givetvis skyndar kriminalkommissarie Christer Wijk dit för att lösa fallet. Lang lyckas med den svåra balansgången att beskriva de inblandade kvinnorna så att man kan misstänka vem som helst av dem för mord utan att bli misogyn. Tvärtom argumenterar Lang på ett lågmält och humoristiskt sätt för kvinnosaken och använder Anna Maria Lenngrens roliga och ironiska dikt "Några ord till min kära dotter, om jag hade någon" som bokens genomgående tema.
Betyg: EEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar