09 augusti 2015

En bokälskares barndom

"Stora makters uppgång och fall" ("The Rise and Fall of Great Powers") av Tom Rachman (som slog igenom med "De imperfekta") handlar om drygt 30-åriga Tooly Zylberberg. Efter en rotlös och trasslig barndom, där böckerna varit hennes enda trygghet, har hon slagit sig ned som antikvariatsägare på den walesiska landsbygden. Men det förflutna kommer ikapp henne och hon ger sig ut på en odyssé över världen för att försöka knyta ihop lösa trådändar och förstå vad som egentligen hände i hennes barndom. I början tyckte jag att den här boken och dess huvudperson var lite för konstiga för att kunna intressera mig, men snart blev jag totalt fascinerad av historien. Den utspelar sig under 1980-2010-talen och det är nog första gången jag läser en sådan bred, tillbakablickande historia som utspelar sig under en tidsperiod som jag faktiskt har upplevt! Översättningen känns lite svajig, så jag hade hellre läst den här boken på engelska.
Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar