02 juni 2013

Nytt av novellernas mästarinna

Jag har gillat allt jag har läst hittills av kanadensiska novellmästarinnan Alice Munro och även hennes senaste samling, "Dear Life" ("Brinnande livet"), håller hög klass, även om jag inte får riktigt samma andlösa känsla jag fick första gången jag läste henne.  Den får man kanske bara när man upptäcker en ny älsklingsförfattare? "Dear Life" innehåller noveller i samma stil som de jag läst tidigare: de utspelar sig i Kanada, företrädesvis under 1900-talet och de handlar om mer eller mindre vanliga människor, deras relationer och livsöden. Varje novell är sitt eget lilla universum. De fyra sista novellerna handlar om Munros egen barndom.
Betyg: EEEE+
P.S. Klicka på etiketten Munro nedan, så kan du se vad jag skrivit om henne tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar