07 juni 2013

Mer helvete än himmel

"Himmel och helvete" av Jón Kalman Stefánsson utspelar sig på Island för över hundra år sedan. Huvudpersonen kallas Pojken och man får aldrig veta hans namn. I första halvan av boken beskrivs det osannolikt hårda arbetet som fiskare i öppna båtar som drivs av åror eller segel. Den andra halvan av boken utspelar sig i en liten stad och är mer splittrad och också mindre originell, än den första delen. Jag var inte alls på humör för en så här dyster bok, vilket gjorde att jag hade svårt att njuta av det ändå vackra språket. Jag har också svårt för böcker där kvinnorna skildras som så främmande. Både vad gäller miljö, tid och manscentrism påminde boken om "Vi, de drunknade" (som jag inte heller gillade). För en skildring av livet i en nordlig småstad vid slutet av 1800-talet rekommenderar jag mycket hellre Cora Sandels "Alberte och Jakob"!
Betyg: EE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar