08 september 2012

Snusk att småle åt

Jag tror att många med mig upptäckte Alan Bennett genom den lilla pärlan "Drottningen vänder blad", som var en humoristisk hyllning till läsandet. Den humoristiska stilen håller Bennett i sin nästa bok "Smut. Two unseemly stories" ("Snusk. Två osedliga historier"), men temat är ett annat: sex. Jag tänker inte berätta vad historierna handlar om, för det är en del av läsupplevelsen att få lista ut vad som händer på de första sidorna i boken. Så mycket kan jag säga att den första historien handlar om den medelålders änkan Mrs Donaldson och det är den historien jag tycker bäst om. I den andra historien förekommer internet, så den ska utspela sig i nutid, men andas 1950-tal i sin syn på äktenskap och könsroller, vilket blir en konstig kontrast mot det frigjorda innehållet. Men om man bortser från den diskrepansen är humorn härligt brittisk och meningarna underhållande välformulerade.
Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar