04 september 2012

Maffia och manschauvinister

Jag har inte sett sicilianska kommissarie Montalbano på teve och inte tidigare läst någon av Andrea Camilleris deckare om honom, men nu har jag småputtrat igenom "Utflykten till Tindari". Den utspelar sig på slutet av 1990-talet, så jag antar att den skrevs då också, men den har inte funnits översatt till svenska förut. Boken börjar med att en ung man blir skjuten utanför porten till huset där han bor. Ungefär samtidigt rapporteras ett äldre par som försvunna. Det visar sig att de bor på samma adress som mordoffret, men kommissarien och hans kollegor kan till en början inte hitta någon annan koppling mellan dem. Den egentligen ganska hårdkokta historien puttrar på i ett långsamt tempo och håller en småtrevlig ton, trots att otrevliga kopplingar till maffian dyker upp. Kommissarien äter god mat, tänker kloka tankar under ett olivträd och försöker hålla korkade chefer borta från utredningen. Alla viktiga personer i boken är män och deras relationer till kvinnor och sex uppfyller alla ens fördomar om italienare. Det är inte min typ av deckare och jag blir inte särskilt road.
Betyg: EE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar