01 mars 2012

Mörka strömmar på Island

Jag har inte läst  Arnaldur Indriðason på ett tag, eftersom "Vinterstaden" från 2007 gjorde mig besviken. Nu har jag gett honom en ny chans med "Mörka strömmar" från 2010. I den är det Elínborg som är huvudperson, medan hennes chef (och tidigare huvudperson) Erlendur är bortrest. Deckarhistorien handlar om en ung man som hittas mördad i sin lägenhet i centrala Reykjavík. Av spåren att döma har en kvinna varit i lägenheten på mordnatten, men polisen har svårt att ta reda på vem hon är. Som vanligt hos Indriðason är det miljöskildringen som är bäst. Själva deckarhistorien är lite seg och långsökt och boken är inte tillräckligt spännande för att jag ska ha överseende med det. Minst tycker jag om "kringsnacket", i detta fall det som handlar om Elínborgs förhållande till sin tonårsson. Det är beskrivet på ett sätt som jag inte tycker känns naturligt. Betyg: EE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar