06 januari 2012

Tinker Tailor Soldier Spy

Med anledning av den hyllade filmatiseringen har John le Carrés bok "Mullvaden" ("Tinker Tailor Soldier Spy") kommit i ny svensk pocket. Agentromaner är vanligtvis inte min favoritgenre, men den här boken tyckte jag mycket om. Den utspelar sig på 1970-talet, mitt under det kalla kriget. George Smiley är en erfaren spion som blir av med jobbet för den brittiska underrättelsetjänsten efter att en operation gått fel. När det står klart att det finns en mullvad mitt i organisationen blir Smiley dock värvad tillbaka för att avslöja förrädaren. Historien är egentligen ganska lik en vanlig deckare, även om det inte är en mordgåta som ska lösas. Genom att rannska sitt eget minne, söka upp gamla kollegor och lusläsa stulna eller smygfotograferade handlingar nystar Smiley långsamt upp härvan. Det är effektivt berättat och trots att det i början är lite svårt att hänga med när alla personer presenteras och den speciella agentterminologin introduceras blev det snabbt spännande och jag sögs in i berättelsen. Mot slutet var det svårt att lägga ifrån sig boken! Betyg: EEEE+

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Ska redan reservera mig på denna vid biblioteket.

    SvaraRadera
  2. tack för pockettipset! ska försöka läsa den. jag brukar se le carréfilmer men omedelbart tappa tråden. spännande är det i vilket fall som helst.

    SvaraRadera