17 januari 2012

Spioner i Yorkshire

Jag har tidigare tyckt att Peter Robinson skriver habila bruksdeckare (klicka på etiketten Robinson för att se mina tidigare recensioner) och det vidhåller jag efter att ha läst "All the Colours of Darkness". Kommissarie Banks är i London och hälsar på sin nya flickvän när han kallas tillbaka till Yorkshire för att hjälpa till med ett fall som på ytan förefaller vara ett mord där mördaren sedan tagit livet av sig. Men Banks börjar snart undra om det inte ligger något mer bakom detta och särskilt misstänksam blir han efter att ha fått besök av en "Mr Browne" som tycker att Banks ska lägga ned utredningen i nationens intresse. Det var lite kul med MI5/MI6-kopplingen, eftersom jag nyligen läst "Mullvaden", men Banks kärlekshistoria bryr jag mig föga om. Robinson är hyggligt bra på att hålla spänning och tempo uppe, fast ibland kommer jag på mig själv att tänka att det är onödigt ordrikt. Betyg: EEE
P.S. De ständiga musikreferenserna är lite kul när man har Spotify och kan provlyssna. Keren Ann har blivit en ny favorit, tack vare denna bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar