14 augusti 2011

Konsten att säga nej till barn (och andra människor)

Jesper Juul är en dansk familjeterapeut, som förespråkar en tämligen "fri" uppfostran. Ibland går han kanske lite väl långt, men jag tyckte att han hade många kloka tankar i "Ditt kompetenta barn". Nu har jag läst den tunna boken "Konsten att säga nej med gott samvete" som ger bra tips till dagens föräldrar som inte behöver säga nej till sina barn av ekonomiska skäl och inte heller vill riskera att kränka sina barn genom en gammeldags auktoritär uppfostran. Hans tips är detsamma som jag känner igen från parrådgivningsspalter och UGL-kurs: använd jag-budskap, dvs. i stället för att tala om vad den andre gör för fel, bara säga "nej" eller säga nej på ett vagt sätt, var tydlig och tala om varför DU vill att den andre ska göra eller inte göra på ett visst sätt och hur hans/hennes beteende får DIG att känna dig. Det funkar förvånansvärt bra, enligt min erfarenhet (både på barn och vuxna)! Således en klok liten bok, som kanske kan öppna ögonen på en del föräldrar. Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar