11 oktober 2010

Arbetarlitteraturen lever!

Jag har aldrig varit arbetslös, men ibland funderar jag på vad jag skulle göra om jag blev tvungen att ta ett jobb, vilket som helst, för att försörja mig. Det är det som händer författaren Kristian Lundberg och i boken "Yarden" berättar han om året då han jobbar med att tvätta och parkera om bilar i Malmö hamn. Han kämpar för att klara jobbet, lära sig koderna och komma in i gänget av arbetskamrater, där han är den ende med svenskt ursprung och den ende som inte har högskoleutbildning. Samtidigt går hans tankar tillbaka till tonåren: pappan som övergav och förnekade sina barn, mamman som försvann in i psykisk sjukdom, de ständiga flyttarna, den oavslutade skolgången, drogerna, kriminaliteten, påhuggen, böckerna han flydde till, dikterna han skrev. Lundberg är alltså också poet och det märks på hans sätt att skriva: det är oerhört vackert och mycket effektivt, varje ord känns nödvändigt. På 140 sidor får man en fullödig och berörande berättelse om arbete, klass, frihet och ensamhet. Missa inte denna pärla, som knappt uppmärksammades i riksmedia när den kom ut 2009. Betyg: EEEEE
P.S. Boken kommer snart i pocket.
2010-11-13: "Yarden" omnämns i denna intressanta artikel om omvända klassresor i UNT idag.

3 kommentarer:

  1. Helena14:21

    Hej,
    jag hittade en härligt rolig liten bok nu i helgen som jag vill skriva om. Som tack för alla fina böcker du tippsat om! Den heter ´Ingen reklam tack´ och handlar om Katarina och Bosse som har skickat en massa mail till företag och författare. Den är både rolig och allvarlig ibland. Man får mycket att skratta åt och mycket att tänka på.

    Kram

    SvaraRadera
  2. tack, den här vill jag verkligen läsa, säger mitt privata jag.

    mitt professionella jag undrar om det går att läsa den som en psykologisk fallbeskrivning?

    SvaraRadera
  3. Mind the book: Svårt för mig att avgöra om den går att läsa som en psykologisk fallbeskrivning. Det känns som om Lundberg är en väldigt ovanlig typ av människa, men vad vet jag?

    SvaraRadera