02 april 2008

Intelligent om jakten på den rätte

Curtis Sittenfeld är bra på att beskriva sociala och känslomässiga relationer mellan unga människor. Hon gjorde det lysande i debutromanen "Prep" ("I en klass för sig") och hon gör det igen i "Mannen i mina drömmar". Boken handlar om Hannah Gavener som vi får följa från 14 års ålder upp till 30-årsåldern. På baksidan står det att Hannah är i det närmaste besatt av frånvaron av män i sitt liv, men det tycker inte jag är en rättvis beskrivning. Det är bara det att boken handlar om just den aspekten av Hannahs liv: killar och relationer. Hannah är inte så populär och är okysst upp i 20-årsåldern - såklart att det bekymrar henne! Boken är rolig, intelligent och otroligt medryckande. Jag började läsa vid 20-tiden häromkvällen och vid midnatt tittade jag förvirrat på klockan och insåg att jag borde ha gått och lagt mig för länge sedan... Min enda invändning är kanske just att den här boken är lite för enkel. "Prep" var mer mångfasetterad, medan "Mannen i mina drömmar" ligger närmare chicklitten. Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar