09 december 2006

Utmaning

Jag har blivit utmanad av Cez:

Hur många böcker läser du (i snitt) i månaden?
6-8 stycken, kanske.

Vilken är din favoritgenre?
Deckare.

Favoritförfattare?
Jane Austen och Dorothy Sayers.

Bästa bok?
Måste jag välja en säger jag ”Stolthet och fördom”.

Lånar du ut dina böcker?
Javisst. Jag ger bort pocketböcker jag läst ut också.

Vad gör du helst: köper eller lånar böcker?
Köper. Jag gillar bibliotek, men låneböckerna är ju stora, otympliga inbundna böcker.

Pocket eller Inbunden?
Pocket! Måste gå att ta med i handväskan! Kan i och för sig vara roligt att få någon särskilt bra bok i inbunden form i present någon gång.

Hur petig är du - är det ok att vika hörn och bokryggar, eller ska böcker helst se nya ut?
Böcker ska se lästa ut! Och om man ska kunna läsa när man äter måste man bryta ryggen på böckerna så de ligger plant på bordet. Men jag viker inte hörnen i inbundna böcker.

Brukar du se till att läsa något från årets nobelpristagare i litteratur varje år?
Inte av princip. Coetzee höll jag precis på att läsa när det meddelades att han skulle få Nobelpriset. Det kändes förstås kreddigt, men jag gillade inte ”Onåd” särskilt mycket… Och när Wislawa Szymborska fick priset hade jag en av hennes dikter inramad på köksväggen! Den handlar om en katt vars husse dör. Pamuk skulle jag gärna vilja läsa, så jag har önskat mig någon av hans böcker i julklapp.

Utmaningen skickas härmed vidare till alla som vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar