09 december 2006

Pretentiöst och tråkigt om ädelstenar

Jag hade läst en rekommendation av Tobias Hills "The Love of Stones" ("Kärleken till stenar") någonstans (i DN?)* så jag hade höga förväntningar, men jag la boken i från mig efter att ha tvingat mig igenom 150 sidor (av 460). Boken handlar om ett medeltida smycke med ädelstenar som folk av någon obegriplig anledning blir besatta av. I tre parallella historier berättas om smyckets historia, om en kvinna i nutid som letar efter smycket i Turkiet och om ett judiskt brödrapar i Bagdad på 1800-talet som av en slump får tag på stenarna från smycket. Inget är särskilt intressant, förutom möjligen miljöskildringarna, och boken är skriven i en högtravande och plågsamt pretentiös stil. Betyg: E

* Jag tror det är Marie Peterson som har rekommenderat den här boken. Jag har följt hennes rekommendationer tidigare och blivit besviken, så det är nog bara att inse att vi har olika smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar