30 augusti 2006

En utmaning!

Jag har blivit utmanad av Tina. Så nu är det min tur att försöka svara på de här frågorna.

1) En bok som förändrade ditt liv ?
Ungdomsserien ”Trälarna” av Sven Wernström som jag läste i tidiga tonåren. Den har format min historiesyn (som är starkt historiematerialistisk)!
2) En bok du läst mer än en gång?
Jag har läst om många böcker, men ”Kamratfesten” och ”Lord Peters smekmånad” av Dorothy Sayers är nog de böcker jag läst allra flest gånger.
3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Jane Austens samlade verk! Kan läsas om många gånger.
4) En bok som fick dig att skratta?
"Montecore - en unik tiger" av Jonas Hassen Khemiri (se recension nedan)
5) En bok som fick dig att gråta?
Senast ”Anna, min älskade” av Magnus Utvik (se recension nedan).
6) En bok du önskar hade skrivits?
En riktigt bra deckare på svenska.
7) En bok som inte borde skrivits?
”Män är från Mars, kvinnor är från Venus” av John Gray. Läs ”Under det rosa täcket” av Nina Björk i stället.
8) En bok du just nu läser?
”Lagt kort” av Joan Didion. En av de få böcker som min man faktiskt läst före mig!
9) En bok du tänkt läsa?
“Gregorius” av Bengt Ohlsson. Ligger på mitt nattduksbord sedan ett år eller så…
10) Skicka vidare till fem personer!
Jag vet inte fem personer som bloggar om böcker men om någon annan som läser det här vill anta utmaningen så vore det kul! Skriv gärna svar i kommentarerna!

1 kommentar:

  1. Anonym23:08

    Jag har också Gregorius på väntan.Jag kommer att läsa den så småningom.Den
    har väntat rätt länge för mej också.

    SvaraRadera