30 augusti 2006

En ny favoritförfattare: Tess Gerritsen!

Efter Tinas lovord över Tess Gerritsen måste jag ju bara läsa henne och jag blev inte besviken. Jag beställde den bok jag fick tag i och som fanns i svensk pocket: "Blint raseri" ("Blood stream"). Den handlar om en ensamstående kvinnlig läkare som kommer med sin tonårsson till en liten stad i Maine i norra USA. En elev på skolan skjuter en lärare till döds och det verkar som om flera ungdomar plötsligt förändrats och blivit aggressiva och våldsamma. Historien är jättespännande och plotten en av de mest originella jag läst i en deckare! Miljöskildringarna är fina och språket flyter bra. T.o.m. översättningen är OK, förutom några få missar, som t.ex. när "postbäraren" kommer med posten... Nu har jag beställt två till av hennes böcker, "Body Double" och "The Sinner". Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar