15 februari 2015

Vuxen trollkarl = tråkig trollkarl?

Jag gillade de två första delarna i fantasyserien om trollkarlen Quentin Coldwater från Brooklyn: "The Magicians" och "The Magician King" av Lev Grossman. De var fulla av svart humor och ironi. Tredje delen heter "The Magician's Land" och när den börjar har Quentin blivit utsparkad från sagolandet Fillory och är tillbaka i USA. Han står utan jobb och utan pengar och tvingas mer eller mindre att anta ett mystiskt uppdrag tillsammans med några andra trollkarlar. Jag gillar Quentin och hans knasiga kompisar, som inte är några typiska fantasyhjältar, men jag kan inte låta bli att tycka att det är lite tråkigt att Quentin har vuxit upp och blivit (ganska) klok. Det är säkert bra för honom, men mindre kul för läsaren. Har man läst de första delarna ska man så klart läsa den här också, men för mig var det något av en besvikelse och fick mig att återgå till min ursprungliga uppfattning, som är att jag inte gillar fantasy.
Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar