05 februari 2015

En rubin i koldammet

Tawni O'Dell skriver galghumoristiska, inte särskilt realistiska, feel good-historier som utspelar sig i mycket (diskbänks)realistiska miljöer: små, slitna, nedläggningshotade gruvstäder i Pennsylvanias bergstrakter. I sin senaste roman, "One of us", fortsätter hon på temat klasskillnader som hon hade i centrum för den förra boken ("Fragile Beasts"). Huvudpersonen Danny Boyle har lyckats ta sig loss ur sin dysfunktionella gruvarbetarfamilj, utbilda sig och få en framgångsrik karriär som rättspsykolog i Philadelphia. Nu åker han tillbaka till hemstaden för att ta hand om sin älskade 96-åriga morfar. Det börjar hända saker, som kanske har en koppling till en dramatisk episod i ortens historia, då den despotiska gruvägaren lät avrätta tio gruvarbetare. Berättelsen har mer drag av deckare än O'Dells tidigare böcker och det borde jag kunna gilla, men jag tycker inte att O'Dell är den som gör sådant bäst. Av henne väntar jag mig andra saker, framför allt suveräna och sympatiska porträtt av människor ur arbetarklassen och deras miljöer. Det finns här också, men kommer i skymundan av den tröttsamma skildringen av den rika gruvägarfamiljens lyxiga liv och rabblandet av märkeskläder. Så trots att det är välskrivet, skickligt konstruerat och spännande, är jag en anings besviken på O'Dell.
Betyg: EEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar