01 november 2014

Lyckad men olycklig?

Jag började läsa Taiye Selasis "Komma och gå" på engelska ("Ghana Must Go") och blev förtjust i språket, men tyckte att det var lite för svårt, så när det blev min tur att välja bok i bokcirkeln valde jag den för att få läsa boken på svenska och diskutera den. Boken börjar med att den framstående kirurgen Kweku Sai går ut i sin trädgård i Accra i Ghana och dör av en hjärtattack. Inne i huset ligger hans unga andra hustru och sover. I USA finns hans fyra vuxna barn och hans f.d. hustru (tror i alla fall Kweku). I återblickar ur de olika familjemedlemmarnas perspektiv växer bilden av en på det hela taget lyckad men ändå olycklig familj fram. Frågan är om Kwekus död kan leda till någon slags frid och försoning för de övriga. Jag blev tyvärr väldigt besviken på den här boken. Jag gillade språket, som är poetiskt och nyskapande utan att förirra sig över den tunna prettolinjen och bli fånigt. Däremot tyckte jag att historien är svåruthärdlig och det överskuggade efter ett tag totalt det fina språket. Jag irriterade mig på personernas beteende och blev inte alls engagerad i deras öden. Den här boken funkade alltså inte för mig, men många andra har tyckt mycket om den.
Betyg: EE
P.S. Läs hellre "En halv gul sol" och "Americanah" av Chimamanda Ngozi Adichie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar