02 november 2014

Infernaliskt på internat

Med ett undantag har jag tyckt mycket om irländska Tana Frenchs deckare. (Klicka på etiketten French nedan för att se vad jag skrivit om henne tidigare.) Hennes femte bok heter "The Secret Place" och den är väldigt koncentrerad i tid och plats: den utspelar sig under en dag på en katolsk internatskola för flickor. Ett år tidigare blev en tonårspojke från en närbelägen pojkskola mördad på flickskolans område. Polisen kom ingen vart, men nu får man en ny chans när någon satt upp ett kort på mordoffret med orden "Jag vet vem som mördade honom" på skolans anslagstavla. Berättaren är en ung polis som genom den nya ledtråden får en chans att visa att han duger som mordutredare. Vartannat kapitel utgörs av hans berättelse om dagen på internatskolan, om förhören med skolflickorna och om samarbetet med den knepiga kvinnliga kollegan. Vartannat kapitel utgörs av tillbakablickar där man får följa alla inblandades väg fram till mordet. Fram träder en historia om vänskap, kärlek, maktspel, könsroller och psykologi. Det är mycket skickligt och mycket vackert berättat. Jag önskar bara att French hade låtit bli det lilla övernaturliga inslaget.
Betyg: EEEE+
P.S. Läs också "Dare Me" av Megan Abbott. För den som gillar att läsa om tonårsflickor med övernaturliga krafter rekommenderar jag "Cirkeln"; "Eld" och "Nyckeln" av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar