12 oktober 2014

Med Mary till Hispaniola och Jim till Skattkammarön

Först läste jag "Mary Jones historia" av Elin Boardy. Den bygger på samma idé som "Huset Longbourne": att berätta en känd historia ur tjänstefolkets perspektiv. Mary Jones är tjänsteflicka hos Long John Silver och hans fru Dolores i Bristol. När Long John far med skeppet "Hispaniola" till Skattkammarön, följer Mary med Dolores till den senares hemland, ön Hispaniola (där Haiti och Dominikanska republiken ligger). Efter äventyren i "Skattkammarön" kommer också Long John till Hispaniola, där han dör några år senare, vilket utgör romanens startpunkt. Jag tyckte mycket om denna sympatiska historia där kvinnorna har huvudrollerna.
Betyg: EEEE

Sen var jag förstås tvungen att läsa originalet, "Treasure Island" ("Skattkammarön") av Robert Louis Stevenson, från 1883. Denna ikoniska sjörövarberättelse är så välkänd att jag var bekant med många av ingredienserna i den trots att jag aldrig läst den förut. Berättare är den unga pojken Jim, som kommer över en skattkarta och får följa med på det skepp som styr mot Västindien i ett försök att hitta skatten. Det är en blodig och mycket manscentrerad äventyrsberättelse, som är rätt underhållande att läsa. I vart fall känns det som om det hör till allmänbildningen att ha läst denna klassiker.
Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar