26 augusti 2014

Värmebölja i storstadsdjungeln

I mitt projekt att läsa omtalade, men för mig nya, deckarförfattare har jag nu nått fram till Ed McBain. Det låter kanske osannolikt, men jag hade inte läst något av honom tidigare. Han skrev mer än 50 deckare i sin serie om det 87:e polisdistriktet och varför jag hade skrivit upp just titeln "Hetta" från 1981 vet jag inte. (Förmodligen har Lotta Olsson på DN skrivit om den, för från henne får jag många av mina boktips.) I "Hetta" kommer en kvinna hem från en resa och hittar sin man död på vardagsrumsgolvet och kriminalaren Steve Carella kallas in. Det ser ut som ett självmord, men varför har mannen stängt av luftkonditioneringen trots att det är värmebölja? Det är snabbläst och helt okej underhållning, men inte så mycket mer. Jag förstår att McBain var en föregångare i polisdeckargenren (och inspirerade t.ex. Sjöwall-Wahlöö) och det är kul att ha läst något av honom, men det känns inte som om jag nödvändigtvis måste ta mig igenom de övriga 54 delarna i serien...
Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar